Thursday, November 25, 2010

..DULU..KINI...AKAN DATANG...SELAMANYA...

     Hai...setelah sekian lama tak meng'update' blog ni,muncul jugak cerita dari aku. Kali ni aku cerita berdasarkan apa yang terlintas kat pala otak aku ni. Sebab buku nota aku tertinggal...huhuhu...selalu aku tulis rahsia2 dan cerita sulit kat situ. Ok la...tajuk kali ni 'Dulu,Kini,Akan Datang dan Selamanya..'


     Macam bese la kan,aku cerita ni berdasarkan apa yang aku rasa. Kalau ade sape2 yang terasa,tu bukan tanggungjawab aku..huhu. Mula cerita....


     Aku mula tirlintas nak bercerita tentang tajuk ni setelah aku terbaca wall post seorang jiran lama aku yang aku dah lama tak jumpa,sebab dia dah berpindah ke tempat lain. Ayat dia berbunyi gini tau. "...rindunya aku kat masa lampau. Macam mana aku masa lepas ek?"


     Ayat dia buat aku pikir sejenak..macam mana ek aku masa lepas..? Penting untuk kita ingat setiap kejadian lalu yang kita hadapi sebelom ni,bukan untuk menyakitkan hati,tapi untuk mengingatkan kita akan kesilapan dan perbuatan kita yang lalu,supaya kita tak ulangi apa yang pernah terjadi. Sebab aku pernah jumpa manusia yang merasa kesakitan akibat perbuatan orang lain,tapi malangnya,dia tak ingat pasal sume tu...sebab dia akhirnye menyakiti orang lain dengan melakukan perbuatan yang sama. So penting ok untuk ingt sume tentang masa lalu. Janganlah selalu nak kenang balik..kalau aku pon aku menyampah...sebab banyak sangat kenangan pahit..just kadang2 untuk mengingatkan diri kita.


     Ok..itu cerita tentang DULU..sekarang masuk bab KINI. Kini bermaksud sekarang... Apa yang korang ada,korang miliki,korang lakukan adalah hasil daripada perkara dulu. Kalau korang hepi sekarang,korang patut syukur..masa lepas korang berlalu dengan baik. Bagi mereka yang tak hepi,jangan putus asa...pikirkan kembali apa yang korang lakukan pada masa lepas yang menyebabkan korang tak hepi.


     Akan datang merupakan perkara paling penting untuk kita pikirkan. Segala apa yang kita lakukan pada masa lepas dan sekarang,akan bagi effect ke atas masa akan datang. Daripada pengalaman aku sendiri. Manusia sekarang hanya pentingkan kegembiraan masa sekarang. Dia tak kisah sakitkan ati orang,tak kisah orang benci dia,tak amik peduli teguran orang...asalkan dia hepi sekarang. Tapi tak kan dia tak pernah pikir,apa akan jadi pada masa akan datang? Dia pasti ke dia akan hepi nanti? Kalau dah ramai sangat orang yang benci dia yg dia kumpul mula sekarang,pada masa akan datang pasti makin ramai...dan aku pasti akan ada yang akan kenakan manusia macam ni. Adoi manusia,,pikirkan la untuk jangka masa panjang sikit..jangan tau nak hepi je. Tak kisah ape pandangan orang konon..jangan sampai orang ramai pulaukan anda,baru nak nyesal. Pikir dulu sebelom lakukan sesuatu perkara..otak jgn letak kat pala lutut.


     Dan akhir sekali,selamanya...selamanya kat sini tak bermaksud di dunia. Bayangkan la...kalau kita nilai balik kejadian lampau,then kita baiki kesilapan sekarang,idup kita akan baik pada masa akan datang...bila sume tu terjadi...bukan ke bermaksud kita sedang mengelak daripada lakukan dosa?? so bila dosa kita elak....tak ke senang idup kita kat akhirat yang kekal selamanya nanti? Tp pastikan ibadah kne jaga la...


     So..kesimpulannya...dulu,kini,akan datang, dan selamanya tu saling berkait...just kita patut nilai perbuatan kita,then janji dalam diri jangan ulangi perkara silap...pasti kita akan hepi. Aku ngaku yang aku pon kurang dalam sesetengah perkara...dan aku sendiri pon sentiasa nilai balik apa yang aku buat dulu...cuba la ye...


Huhu...tu je la kot buat masa ni...padahal sebenarnye aku nak bercerita...ni bukan cerita,tapi nasihat...huhuhu...len kali la aku cerita k?? Adios.....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...