Monday, March 26, 2012

|| Aku ||

     Salam semua. Selalu aku kongsi dengan korang (yang baca jela) tentang cerita aku. Kali ni aku tergerak untuk berkongsi cerita tentang diri aku sendiri. Semua ni bermula apabila ramai yang mula kata "tak kenal aku" , "itulah kau.." dan sebagainya. So, dalam ruangan kali ni, aku just kongsi tentang siapa aku dan kenapa perangai aku macam ni.

     Dulu, aku jenis yang hidup dalam dunia aku sendiri. Hal orang malas aku nak amik tau. Aku enjoy dengan game aku, balik rumah terperap je dalam rumah. Sampai la 1 hari, semuanya berubah. Aku terpaksa pikul 1 tanggungjawab besar yang tak pernah aku impikan untuk budak sebaya aku. Masa tu umur aku baru 14 tahun. Sejak hari tu, aku berubah...tak lagi budak2 walaupun sepatutnya umur macam tu, tak salah untuk aku berperangai kebudak-budakan. Aku banyak diam, tak bergaul. Senang cerita, sampai satu tahap tu aku jadi ANTI SOSIAL.

     Bila aku mula masuk sekolah teknik, mak aku pesan..bergaul la. Aku dah lupa cara bergaul. Aku tak reti bergaul. Aku mula belajar bergaul supaya orang boleh terima aku. Dari pendiam, aku berubah dengan cara suka bergurau. Mula2 aku tak pandai bergurau, sampai ramai orang panggil aku budak gila. Tapi lama2, aku mula tau cara bergurau..dan aku terapkan dalam diri aku yang aku seorang yang suka bergurau.

     Dan disebabkan aku pendiam dulu, aku jarang senyum. Aku senang malu bila orang tegur aku, Siyesly cakap, pemalu aku boleh kalahkan malunya perempuan. Dan aku sedar, bila aku tak senyum, orang ramai tak kan rapat dengan aku. Diorang akan jauhkan diri. Dan aku yakinkan diri aku yang aku ni jenis yang suka senyum.

     Dan Alhamdulillah. Sampai ke hari ni, orang kenal aku sebagai seorang yang suka senyum dan selalu bergurau. Aku ada kawan baik. Aku ada teman ketawa. Orang ramai anggap aku jenis 'happy-go-lucky'. Dan ada juga teman2 yang berharap dan percaya dekat aku. Sampai ramai yang luahkan perasaan dan rahsia diorang kat aku.

     Tapi aku tak perasan, masalah mula timbul dengan sikap yang aku tanam ni........

     Aku bukan semula jadi pandai bergurau. Sebab tu kadang2 gurauan aku menyakitkan orang. Ada yang tak dapat terima gurauan aku. Aku mintak maaf...tak pernah terlintas pon kat dalam hati aku nak menyakitkan hati orang. Dan ada juga yang mengangkap aku jenis tak serius. Memang aku selalu bergurau, tetapi aku juga manusia macam orang lain...aku juga akan serius. Tapi aku tak suka tunjukkan serius aku dekat orang sebab kalau korang nak tau, sikap serius seseorang akan mematikan perasaan gembira orang lain. Bagi aku, serius adalah kasi komitmen pada satu-satu perkara. Bukan serius dalam mood.

     Orang akan selalu nampak aku senyum. Tapi aku pun ada kesedihan aku sendiri yang aku tak kongsi dengan orang. Sebab salah satu prinsip aku : aku tak suka menyusahkan orang. Tak perlulah aku cerita apa kisah sedih aku. Tapi percayalah, sebalik senyuman ni ada duka. Aku bukan sentiasa rasa happy.

     Lastly...aku pemalu. Dan bila aku kata aku pemalu kat orang, orang takkan percaya. Cuma aku nak bagitau kat sini, sikap pemalu aku macam perempuan. Kalau ada antara anda semua yang tengok aku buat something selamba je, jangan percaya sangat. Aku cuma ketepikan sikap malu ni sebab nak cari keyakinan diri. FYI, aku xbrani berdiri depan orang ramai dan berucap, even kalau aku buat presentation pun aku sangat2 malu. Tapi aku latih diri aku untuk kawal perasaan. So aku beranikan diri buat something yang memalukan.

     Aku bukan cerita semua ni untuk nampak kan yang aku ni cool, hebat, or bagus sangat. Aku tulis tentang aku ni dengan jujur. Sebab ada seseorang yang kecewa dengan perangai aku. Dan aku tak mampu nak jelaskan pada dia. So aku tulis cerita kali ni supaya dia kenal perangai aku,,,,dengan ikhlas,aku tak ada niat nak berbangga diri......Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...